G ner i vikt med god mat

Viktigt steg mot varaktig viktminskning

Skriv avtal med dig själv

Det första och viktigaste steget till att lyckas gå ner i vikt på ett varaktigt sätt är att ta ett definitivt beslut. Genom att skriva ett avtal med dig själv där du klart och tydligt skriver ner ditt mål och vilka förändringar du ska göra för att komma dit, mångdubblar du chansen att lyckas.

Börja med att sätta upp ett rimligt mål. Har du många kilon som du vill gå ner är det bättre att ta det i etapper.

Bestäm dig sedan för några få, men effektiva förändringar i dina mat- och motionsvanor. Använd gärna kost- och motionsdagboken för att hitta dina viktfällor och se vilka aktiviteter som bränner mest kalorier.

Avsluta med att tänka igenom och spalta upp alla positiva effekter som dina förändringar kommer att få. Har du detta klart för dig minskar risken för motivationssvackor.

För att du bättre ska förstå vad jag menar har jag gjort ett exempel på hur ett avtal kan se ut:

AVTAL MED MIG SJäLV

Grönsaker och dipp

Målvikt: ....kg

Dessa förändringar ska jag göra:

Jag ska byta ut hälften av mina normalportioner av pasta, ris eller liknande mot grönsaker.

Inget vin på veckodagarna.

Jag ska knapra grönsaker istället för frukt om jag blir sugen mellan måltiderna.

Myskvällarna måste styras upp! Jag ska bara köpa hem 1 hg godis och inte låta mig luras av extrapriser. Grönsaker till dippen istället för chips.

På tisdagar och torsdagar ska jag gå på gympan. Inga undanflykter!

Mina förändringar kommer att få dessa positiva effekter:

Jag blir piggare och gladare.
Konditionen blir bättre och jag orkar mer.
Jag får bättre förutsättningar för ett långt friskt liv.
Min spegelbild kommer bättre att matcha mitt inre jag.
Jag får köpa nya snygga kläder med bättre passform.
Jag kommer aldrig mer behöva banta.

TEXT: KATARINA HOLM JOHANSSON
FOTO: THINKSTOCK

LÄSTIPS
Mätt på få kalorier
Frukosten hjälper dig ner i vikt
Svårt att känna mättnad
Träning för effektiv viktminskning

Besök Katarina Holm Johanssons Google+ profil


 
 
 
 
Sätt fart på förbränningen!

Sätt fart på förbränningen!

När vårsolen tittar fram blir många av oss inspirerade att vara ute och röra på oss lite extra. Passa på att ta vara på den inspirationen och förbättra din uthållighet och kondition. Uthållighetsträning gör nämligen att du får fart på fettförbränningen. Läs mer.

 
10 sätt att minska godissuget

10 sätt att minska godissuget

Socker och fett kan var för sig skapa ett starkt sug, men kombinerar man de två blir suget i nivå med narkotika. Här får du tio praktiska tips som kan hjälpa dig när du får akut godissug. Läs mer.

 
Balansera dina goda och dåliga vanor

Ner i vikt en gång för alla

Välj rätt väg och sluta jojobanta! Genom att använda intelligensen och lägga upp en smart taktik kan du enkelt hitta din väg till varaktig viktkoll. Läs mer.
 

 
Viktkoll 40+

Viktkoll 40+

Varför upplever många att det blir svårare att hålla vikten när man passerat 40 och vad kan man göra åt det? Här ger viktcoachen sina bästa tips. Läs mer.
 

 
Små förändringar som ger viktnedgång

Små förändringar som ger viktnedgång

Känns det som om det är någon som smyger in i din garderob och syr in kläderna när du sover. Då är det dags att göra några justeringar i dina mat- och/eller motionsvanor. Läs mer.

 
Skriv avtal med sig själv

Viktigt steg mot varaktig viktminskning

Det första och viktigaste steget till att lyckas gå ner i vikt på ett varaktigt sätt är att ta ett definitivt beslut. Genom att skriva ett avtal med dig själv mångdubblar du chansen att lyckas. Läs mer.

 
Kryddor för viktminskning

Kryddor för viktminskning

Genom att krydda maten på rätt sätt kan du få fart på fettförbränningen, dämpa aptiten och på flera andra sätt få fart på viktminskningen.
Läs mer.

 
En portion fisk och grönsaker

Bli mätt och nöjd med
mindre mat

Många som har problem med vikten har svårt att känna mättnad. Men genom att äta långsammare och känna efter mer kan man träna sig att bli mätt och nöjd av mindre mängd mat. Läs mer.

 
Tappa kilon med nytt tankemönster

Tappa kilon med nytt tankemönster

När man vill gå ner i vikt på ett varaktigt sätt måste man bryta de tankemönster som gjort att man fått sina extra kilon.
Läs mer.

 
Kvinna som gör armhävningar

Motion bränner bonuskalorier

Att fysisk aktivitet är ett bra sätt att få fart på kaloriförbrukningen är det väl ingen som missat, men motion är faktiskt ännu bättre än vad många tror. Läs mer.
 

 
Sockerproblemet

Sockerproblemet

Visst vet vi att socker inte är bra för oss, men vad är det egentligen som är problemet? Här får du veta mer om vad socker är och hur det påverkar oss. Läs mer.
 

 
10 sätt att minska godissuget

Bränn kalorier med roliga aktiviteter

Roliga lekar och spel, fisketurer och andra trevliga aktiviteter kan hjälpa dig hålla vikten eller gå ner i vikt. Om man tycker något är kul så håller man ju på under en längre tid och bränner extra många kalorier. Läs mer.