G ner i vikt med god mat

Tappa kilon med nytt tankemönster

Tappa kilon med nytt tankemönster

När man vill gå ner i vikt på ett varaktigt sätt måste man bryta de tankemönster som gjort att man fått sina extra kilon. Här får du viktcoachens bästa tips för hur du kommer in på ett nytt viktsäkert spår.

Att lära sig cykla eller simma kräver stor möda och mycket träning, men när man väl fått kläm på det så behöver man inte längre tänka på hur man ska hålla balansen och röra på armar och ben. Hjärnan har sparat in den kunskapen på "hårddisken" och rätt cykel- eller simrörelser kommer per automatik.

Ungefär på samma sätt fungerar det med de flesta av våra vardagliga sysslor. Vi ägnar väldigt lite tankemöda åt att duscha, äta, klä på oss, åka till jobbet och så vidare. När vi väl fått in en rutin så går vi mer eller mindre på autopilot. Det här är hjärnans sätt att spara tankekraft.

De flesta av våra vanor är också fast länkade vid varandra. Om man till exempel brukar belöna sig med en chokladbit när man städat huset så kan själva tanken på städning ge sug efter sötsaker. Det ena sitter tätt ihop med det andra och hjärnan är snabb på att koppla ihop och ge associationer. Detta innebär att det kan vara oerhört svårt att bryta en enstaka vana.

Många av våra vanor är viktiga och bra, men de flesta har också dåliga vanor som vi helst skulle vilja bli av med. När man vill gå ner i vikt på ett varaktigt sätt måste man bryta de tankemönster som gjort att man fått sina extra kilon. Men i och med att vanorna är sammanlänkade måste man också titta över sina övriga rutiner. Här får du viktcoachens bästa tips för hur du kommer in på ett nytt viktsäkert spår.

Nya viktsäkra rutiner

Nyttig matlagning

1. Kartlägg dina vanor och hitta problemen
Hur ser egentligen dina tankemönster och rutiner ut? Skriv upp vad du brukar äta, göra och vilka känslor du upplever under en vanlig dag och fundera på hur det ena påverkar det andra. Vilka vanor behöver förändras och vad vill du ägna mer respektive mindre tid till?

2. Sök lösningar
Tänk brett och var uppfinningsrik. Små förändringar kan ge stora resultat!

Ger vanan att dricka eftermiddagskaffe sug efter en kaka kanske ett enkelt byte till te ger minskat sötsug.

Går alltför mycket tid åt till bråk och diskussioner inom familjen kan kanske en veckoplanering få familjelivet att fungera smidigare och ge tid till träning eller hälsosammare matlagning.

Känner du dig stressad och sover för lite? Då kan ett dator- och tv-förbud efter en viss tid på kvällen vara en smart lösning. Med mindre stress kommer även bättre ämnesomsättning och mindre hunger och sug.

3. Utmana dig själv!
Vad händer med dig om du bryter mot någon invand rutin? Bestäm dig för att testa något nytt och känn efter hur det får dig att reagera. Stig upp en halvtimme tidigare, byt ut din vanliga frukost mot något helt annat, drick vatten istället för måltidsdryck, låt tv:n vara släckt och försök hitta på något annat kvällsnöje. När du bryter en gammal vana måste hjärnan stänga av "autopiloten" vilket gör dig mer flexibel och hjälper dig hitta nya viktsäkrare vanor.

4. Programmera in nya tankemönster
När du väl bestämt dig för hur dina vanor ska förändras handlar det mer om envishet än något annat. Det är precis som när du skulle lära dig cykla, det tar tid och är mödosamt, men när hjärnan väl hajat galoppen så kommer det att gå som på räls. Hur lång tid det tar att få in nya rutiner är olika från person till person, men räkna med minst en månad.

TEXT: KATARINA HOLM JOHANSSON
FOTO: THINKSTOCK

LÄSTIPS
Margaretas bästa viktminskningstips
är det hunger du känner eller...
Gå ner i vikt med fiberrik mat
Viktkoll 40+

Besök Katarina Holm Johanssons Google+ profil


 
 
 
 
Sätt fart på förbränningen!

Sätt fart på förbränningen!

När vårsolen tittar fram blir många av oss inspirerade att vara ute och röra på oss lite extra. Passa på att ta vara på den inspirationen och förbättra din uthållighet och kondition. Uthållighetsträning gör nämligen att du får fart på fettförbränningen. Läs mer.

 
10 sätt att minska godissuget

10 sätt att minska godissuget

Socker och fett kan var för sig skapa ett starkt sug, men kombinerar man de två blir suget i nivå med narkotika. Här får du tio praktiska tips som kan hjälpa dig när du får akut godissug. Läs mer.

 
Balansera dina goda och dåliga vanor

Ner i vikt en gång för alla

Välj rätt väg och sluta jojobanta! Genom att använda intelligensen och lägga upp en smart taktik kan du enkelt hitta din väg till varaktig viktkoll. Läs mer.
 

 
Viktkoll 40+

Viktkoll 40+

Varför upplever många att det blir svårare att hålla vikten när man passerat 40 och vad kan man göra åt det? Här ger viktcoachen sina bästa tips. Läs mer.
 

 
Små förändringar som ger viktnedgång

Små förändringar som ger viktnedgång

Känns det som om det är någon som smyger in i din garderob och syr in kläderna när du sover. Då är det dags att göra några justeringar i dina mat- och/eller motionsvanor. Läs mer.

 
Skriv avtal med sig själv

Viktigt steg mot varaktig viktminskning

Det första och viktigaste steget till att lyckas gå ner i vikt på ett varaktigt sätt är att ta ett definitivt beslut. Genom att skriva ett avtal med dig själv mångdubblar du chansen att lyckas. Läs mer.

 
Kryddor för viktminskning

Kryddor för viktminskning

Genom att krydda maten på rätt sätt kan du få fart på fettförbränningen, dämpa aptiten och på flera andra sätt få fart på viktminskningen.
Läs mer.

 
En portion fisk och grönsaker

Bli mätt och nöjd med
mindre mat

Många som har problem med vikten har svårt att känna mättnad. Men genom att äta långsammare och känna efter mer kan man träna sig att bli mätt och nöjd av mindre mängd mat. Läs mer.

 
Tappa kilon med nytt tankemönster

Tappa kilon med nytt tankemönster

När man vill gå ner i vikt på ett varaktigt sätt måste man bryta de tankemönster som gjort att man fått sina extra kilon.
Läs mer.

 
Kvinna som gör armhävningar

Motion bränner bonuskalorier

Att fysisk aktivitet är ett bra sätt att få fart på kaloriförbrukningen är det väl ingen som missat, men motion är faktiskt ännu bättre än vad många tror. Läs mer.
 

 
Sockerproblemet

Sockerproblemet

Visst vet vi att socker inte är bra för oss, men vad är det egentligen som är problemet? Här får du veta mer om vad socker är och hur det påverkar oss. Läs mer.
 

 
10 sätt att minska godissuget

Bränn kalorier med roliga aktiviteter

Roliga lekar och spel, fisketurer och andra trevliga aktiviteter kan hjälpa dig hålla vikten eller gå ner i vikt. Om man tycker något är kul så håller man ju på under en längre tid och bränner extra många kalorier. Läs mer.